Kønssygdomme

hej

Kønssygdomme er seksuelt overførte sygdomme, hvor man bliver smittet ved seksuel kontakt. Jo flere man har sammenlege med, jo større er risikoen for at få kønssygdomme. De fleste kønssygdomme kan dog i en høj grad undgås ved at dyrke sikker sex. Mange tænke kun på kondomer, som ting der forhindre kvinderne i at blive gravide, og til netop dette findes der mange andre produkter. De hjælper dog også imod mange af kønssygdommene, som for eksempel p-piller ikke gør. Skulle det ske, at du fik en kønssygdom, kan de fleste heldigvis kureres, hvis de opdages og behandles i de tidlige stadier. Desværre er mange kønssygdomme symptomløse i de tidlige stadier, derfor er man måske ikke selv klar over, at man har en kønssygdom. Er du derfor bare den mindste smule i tvivl, bør du kontakte din lege.

Klamydia er den hyppigste kønssygdom i Danmark, og samtidigt den sygdom der spreder sig hurtigst. Mange smittede har desværre kun få eller ingen symptomer, hvilket kan gøre det svært får vedkommende at opdage det tidligt. Det øger risikoen for kroniske betændelser i æggelederne og langtidsvirkninger som sterilitet og graviditet uden for livmoderen, fordi man ikke bliver behandlet i tide. Ofte er der ingen symptomer, men symptomerne kan omfatte:

udflåd fra penis eller livmoderhalsen

dump smerte i underlivet

sviende eller brændende fornemmelse i kønsdelene, især ved vandladning.

Mange synes det er meget pinligt at have klamydia, især fordi at behandlingen består af en antibiotikakur til både dig, din partner,og hvem du ellers har været sammen med. Du skal derfor fortælle dem det. Hvis det ikke kun er din egen kæreste du har været sammen med, kan det være meget pinligt at skrive til et “one-night-stand” at du nu har klamydia, og at hun bør begynde behandlingen. Derfor er det endnu en grund til kondomer er en god ide.  

Hvad er Ebola?

I den seneste tid har der været meget omkring Ebola i medierne. Mange har dog alligevel ikke helt styr på hvad det er, og går derfor rundt med en frygt de ikke ved meget om. Jeg vil derfor kort og grundlæggende forklare hvad Ebola er. Ebola-sygdommen er en alvorlig, oftest livstruende infektion med af virus. Sygdommen kan ramme både mennesker og dyr. Gennem mange år er der årligt opstået geografisk afgrænsede udbrud med 10-400 tilfælde i det østlige Afrika ved ækvator.

I marts 2014 er der for første gang konstateret udbrud i Vestafrika i form at usædvanligt mange tilfælde i Liberia, Sierra Leone, Guinea og Nigeria. Over 4.000 personer er døde af sygdommen (oktober 2014). Sundhedspersonale er også blevet smittet i Vestafrika, og nogle er efterfølgende blevet behandlet i USA og Europa. Det er langt det alvorligste Ebola-udbrud, som hidtil har forekommet. Netop derfor har det været stor fokus fra mediernes side. 

Når Ebola-virussen er trængt ind i kroppen, opstår der efter 2-21 dage influenza-lignende symptomer: Høj feber, mathed, muskelsmerter, hovedpine, mavesmerter og ondt i halsen. Efter dette kan man opleve syge opkastninger, diarré, hududslæt samt lever- og nyresvigt. Det slemmeste er de svære blødninger, som kan opstå både i de indre organer og huden. Op til 90 % af smittede kommer ikke igennem sygdommen.

Virussen smitter fra menneske til menneske igennem kontakt med inficerede kropsvæsker som spyt, blod og sæd.

Derfor skal du drikke mere vand!

Vand i glas 1.0

Her er 6 gode grunde til at du skal drikke mere vand:

1. Tab dig
Tag et glas vand, når sulten melder sig. Sulten skyldes ofte at kroppen blot er tørstig. Dermed undgår du mange kalorier i løbet af dagen, ved at erstatte den lille sult med et glas iskoldt vand. Derudover bruger kroppen energi (forbrænder kalorier) ved at opvarme isvandet til kropstemperatur. Så tag dig et glas isvand, næste gang sulten melder sig!

2. Få pænere hud og hår
Drik vand, for at holde din hud blød, fugtig og pæn. Under fysisk aktivitet stimulere sveden desuden olieproducerende kirtler i hårsækkende. Dette er med til at sørge for, at håret holder sig pænt og fugtigt.

3. Flotte muskler
Vand giver fastere muskler. Musklerne består nemlig primært af vand, 0g ikke protein, som de fleste eller tror.

4. Forebyg nyresten
Ved at drikke masser af vand, fortynder du din urin, som vil modvirke dannelsen af saltkrystaller. Saltkrystaller er det, som gennem årene danner nyresten. Så drik vand og undgå de smertefulde nyresten!

5. Undgå forstoppelse
Når du drikker vand, hjælper du din krop med at udnytte madens kostfibre, så du undgår forstoppelse. Fibrene i maden, skal bruge vand for at fungere i dit tarmsystem. Nogle af fibrene bliver opløst i vand og danner den masse, som forbedre fordøjelsen.

6. Undgå forkølelse
Din mund, hals og næse er fyldt med slimhinder som er velforsynede med antistoffer, der bekæmper de bakterier du indånder i luften, eller indtager i mad og drikke. Hvis ikke du drikker nok væske, indtørrer disse slimhinder, og du bliver derfor modtagelig overfor infektioner, som kan forårsage forkølelese, halsbetændelse og hoste.

 

Stop rygning – start med at dampe!

Ecigaretten
Dette er en af mest foretrukne ecigaretter. Ved denne model skal der ikke påfyldes væske, og dermed undgåes det, at man kan få væsken i munden.

Rygning har længe blevet videnskabeligt bevist, at være meget usundt. Det skader alt fra lunger til tænder og ikke mindst sine omgivelser. Kroppen har dog mulighed for at helbrede sig selv, hvis man stopper med at ryge. – Også selvom man har været storryger i 30 år, kan ens lunger helbrede sig selv over de næste 10 år. At stoppe med at ryge, er dog den største udfording. Mange rygere har fejlet i deres forsøg på at stoppe med at ryge. Der er dog kommet et nyt produkt, som de seneste år er steget meget i popularitet. Ecigaretter er blevet en hyppigt benyttet metode til at stoppe med at ryge. Continue reading

Undgå fjernsynet og videospil

Tv, computere, tablets og smartphones er allesammen tidsrøvere, der får børn til at sidde stille foran en skærm.
Tv, computere, tablets og smartphones er allesammen tidsrøvere, der får børn til at sidde stille foran en skærm.

Det er igennem en undersøgelse blevet bevist, at jo mere børn sidder foran skærmen, desto større er chancen for at få nogle ekstra kilo på sidebenene. Ifølge Time Magazine viser en ny undersøgelse i børnesygdomme nemlig, at de 14-årige drenge, der så mest tv, vejede ca. 6,5 kilo mere end de drenge, der så mindst tv. For pigerne var forskellen ca. 5,9 kilo. Der er altså tale om mange kilo dit barn kan tage på, ved blot at se meget fjernsyn. Derudover er det heller ikke specielt sundt for dit barns øjne. Sæt gerne en begrænsning på hvor meget tv dit barn skal se. De voksne må meget gerne selv overholde den selvsamme regel, så de kan vise barnet, at det ikke er så slemt kun at kunne se en begrænset mængde tv. Derudover vil det højst sandsynligt også opfordre dit barn til at få nogle andre hobbyer eller starte til en fritidsaktivitet.  

Alkohol – stop før fem

Alkohol har en skadelig effekt på kroppen!
Alkohol har en skadelig effekt på kroppen!

Man behøver ikke drikke for at have det sjovt. Det er dog desværre det billede man ofte ser. Det gælder ikke kun i ungdommen, men så sandeligt også i høj grad i de voksne rækker. Når man er sammen med venner, på date eller generelt bare i byen, bliver det alt for ofte til et stort alkoholsforbrug. Alkohol er virkelig ikke sundt for kroppen. Kroppen og især leveren har svært ved at håndtere store mængder alkohol. Især hvis der er tale om længere perioder med et hyppigt indtag af alkohol. Reglen “stop før 5″ er en rigtig god målsætning at holde, hvis man tager i byen. Drik 5 genstande, og herefter slå over til noget alkohol frit. Aftenen vil ikke blive kedeligere af, at man ikke bliver så stiv, så man ikke selv ved hvad man laver. Tværtimod vil man få en god og sjov aften uden at lave dumme ting, som man kommer til at fortryde.

Spis sundt – drop fast food

6omdagen_0
Både frugter og grønsager er noget af det man skal spise meget af.

Selvom mange mennesker gerne vil spise sundt, finder folk det ofte svært at lave sund mad hver dag. En presset hverdag har den betydning, at mange ikke ønsker at bruge tid på at lave mad. Af den grund bliver den nemme løsning fast food og frysemad. Dette er dog i stort set alle tilfælde ikke sund mad. Hvis man ønsker at tage et skridt nærmere sundhed bør man virkelig overveje at droppe fast food’en og starte med at lave mad selv. Alt sund mad behøves ikke at tage tid at lave. Der findes mange sunde madretter, man kan lave under 30 minutter. At man bliver nødt til at købe fast food fordi man har en presset hverdag, er derfor en dårlig undskyldning man bruger, for ikke få det dårligt med sig selv. Jeg anbefaler virkelig folk til at lave sundt mad. I det mindste afprøve det i en periode, og se om det ikke nok skal gå. Sund mad vil får en til at føle sig mere mæt, rask og frisk.

Dyrk mere motion

Dyrk mere motion for et sundere liv.
Dyrk mere motion for et sundere liv.

Én af de første veje til sundhed er motion. Vi mennesker er ikke skabt til at sidde på kontor hele dagen uden at være fysisk aktive. Det er hurtigt man vil kunne mærke forskel ved at dyrke motion, eller generelt røre på sig. Har du siddet stille hele dagen, og føler du, at du er ved at miste koncentrationen. Rejs dig op, stræk ud, lav nogle englehop eller lav en helt anden aktivitet. Hurtigt vil din krop komme igang igen, og du vil føle dig mere koncentreret. Hvis man blot udfører 30 minutters motion hver dag, som sundhedsstyrelsen også anbefaler, vil man hurtigt kunne mærke en forskel i sin dagligdag. Man vil generelt føle sige mere frisk, og forberedt på at møde hverdagens udfordringer. Et sundt liv fører ofte til et positivt og dejligt liv. At dyrke motion er første skridt imod sundhed.