Stop rygning – start med at dampe!

Ecigaretten
Dette er en af mest foretrukne ecigaretter. Ved denne model skal der ikke påfyldes væske, og dermed undgåes det, at man kan få væsken i munden.

Rygning har længe blevet videnskabeligt bevist, at være meget usundt. Det skader alt fra lunger til tænder og ikke mindst sine omgivelser. Kroppen har dog mulighed for at helbrede sig selv, hvis man stopper med at ryge. – Også selvom man har været storryger i 30 år, kan ens lunger helbrede sig selv over de næste 10 år. At stoppe med at ryge, er dog den største udfording. Mange rygere har fejlet i deres forsøg på at stoppe med at ryge. Der er dog kommet et nyt produkt, som de seneste år er steget meget i popularitet. Ecigaretter er blevet en hyppigt benyttet metode til at stoppe med at ryge. Continue reading

Undgå fjernsynet og videospil

Tv, computere, tablets og smartphones er allesammen tidsrøvere, der får børn til at sidde stille foran en skærm.
Tv, computere, tablets og smartphones er allesammen tidsrøvere, der får børn til at sidde stille foran en skærm.

Det er igennem en undersøgelse blevet bevist, at jo mere børn sidder foran skærmen, desto større er chancen for at få nogle ekstra kilo på sidebenene. Ifølge Time Magazine viser en ny undersøgelse i børnesygdomme nemlig, at de 14-årige drenge, der så mest tv, vejede ca. 6,5 kilo mere end de drenge, der så mindst tv. For pigerne var forskellen ca. 5,9 kilo. Der er altså tale om mange kilo dit barn kan tage på, ved blot at se meget fjernsyn. Derudover er det heller ikke specielt sundt for dit barns øjne. Sæt gerne en begrænsning på hvor meget tv dit barn skal se. De voksne må meget gerne selv overholde den selvsamme regel, så de kan vise barnet, at det ikke er så slemt kun at kunne se en begrænset mængde tv. Derudover vil det højst sandsynligt også opfordre dit barn til at få nogle andre hobbyer eller starte til en fritidsaktivitet.  

Alkohol – stop før fem

Alkohol har en skadelig effekt på kroppen!
Alkohol har en skadelig effekt på kroppen!

Man behøver ikke drikke for at have det sjovt. Det er dog desværre det billede man ofte ser. Det gælder ikke kun i ungdommen, men så sandeligt også i høj grad i de voksne rækker. Når man er sammen med venner, på date eller generelt bare i byen, bliver det alt for ofte til et stort alkoholsforbrug. Alkohol er virkelig ikke sundt for kroppen. Kroppen og især leveren har svært ved at håndtere store mængder alkohol. Især hvis der er tale om længere perioder med et hyppigt indtag af alkohol. Reglen “stop før 5″ er en rigtig god målsætning at holde, hvis man tager i byen. Drik 5 genstande, og herefter slå over til noget alkohol frit. Aftenen vil ikke blive kedeligere af, at man ikke bliver så stiv, så man ikke selv ved hvad man laver. Tværtimod vil man få en god og sjov aften uden at lave dumme ting, som man kommer til at fortryde.

Spis sundt – drop fast food

6omdagen_0
Både frugter og grønsager er noget af det man skal spise meget af.

Selvom mange mennesker gerne vil spise sundt, finder folk det ofte svært at lave sund mad hver dag. En presset hverdag har den betydning, at mange ikke ønsker at bruge tid på at lave mad. Af den grund bliver den nemme løsning fast food og frysemad. Dette er dog i stort set alle tilfælde ikke sund mad. Hvis man ønsker at tage et skridt nærmere sundhed bør man virkelig overveje at droppe fast food’en og starte med at lave mad selv. Alt sund mad behøves ikke at tage tid at lave. Der findes mange sunde madretter, man kan lave under 30 minutter. At man bliver nødt til at købe fast food fordi man har en presset hverdag, er derfor en dårlig undskyldning man bruger, for ikke få det dårligt med sig selv. Jeg anbefaler virkelig folk til at lave sundt mad. I det mindste afprøve det i en periode, og se om det ikke nok skal gå. Sund mad vil får en til at føle sig mere mæt, rask og frisk.

Dyrk mere motion

Dyrk mere motion for et sundere liv.
Dyrk mere motion for et sundere liv.

Én af de første veje til sundhed er motion. Vi mennesker er ikke skabt til at sidde på kontor hele dagen uden at være fysisk aktive. Det er hurtigt man vil kunne mærke forskel ved at dyrke motion, eller generelt røre på sig. Har du siddet stille hele dagen, og føler du, at du er ved at miste koncentrationen. Rejs dig op, stræk ud, lav nogle englehop eller lav en helt anden aktivitet. Hurtigt vil din krop komme igang igen, og du vil føle dig mere koncentreret. Hvis man blot udfører 30 minutters motion hver dag, som sundhedsstyrelsen også anbefaler, vil man hurtigt kunne mærke en forskel i sin dagligdag. Man vil generelt føle sige mere frisk, og forberedt på at møde hverdagens udfordringer. Et sundt liv fører ofte til et positivt og dejligt liv. At dyrke motion er første skridt imod sundhed.